Friday, November 06, 2009

Kontfloppen of kruipen?

Bolletje wil allang niet meer liggen. Hij wil zitten. En hij wil ook steeds meer bewegen. Dat lukt hem nog niet echt, maar wel steeds beter. Soms tref ik hem in een heel andere hoek of houding aan dan hoe ik hem achter liet. Vooralsnog is het me een raadsel hoe hij zich dan heeft bewogen. Hij oriƫnteert zich momenteel op de verschillende manieren van voortbewegen. Liggend jezelf voortrekken met je handen, of juist achteruit duwend. Zittend jezelf voortrekken of juist duwen. Met 1 been voor en 1 been achter. Kortom hij heeft zijn favoriete manier van bewegen nog niet gevonden.

Toen Pluk ongeveer zo oud was als Bolletje nu ging hij ook bewegen. Oke, hij was ietsje ouder, oke Pluk was fix ouder; hij was bijna 11 maanden. Maar kruipen was er niet bij, meneer bewoog op geheel eigen wijze. We noemden het 'kontfloppen'. Voor Lief was dit een feest der herkenning. Volgens zijn moeder heeft hij in 1973 het kontfloppen uitgevonden.

En nu vraag ik me af: is kontfloppen werkelijk zo genetisch dominant dat ook Bolletje zich op deze manier gaat verplaatsen, of zal hij besluiten dat kruipen toch minder energie kost?
Wie het weet mag het zeggen.. in de poll hiernaast.

Om je te helpen: hieronder het filmpje van hoe Pluk dat bedacht had.

1 comment:

  1. Anonymous7:15 PM

    Ik zeg: Tijgeren!
    Net gezien...

    Jezusje

    ReplyDelete