Thursday, September 14, 2006

Ander kinderdagverblijf?

Op de bibelebontseberg, het kinderdagverblijf waar we al 13 maanden komen is de bom gebarsten. Door arbeidsconflicten is er al meer dan een half jaar zeer veel onrust en dat komt voorlopig ook niet goed vrees ik. Gelukkig is Margot er nog, de moeder van Martijn (vriend van zus) en zij was de reden dat we daar ooit terecht kwamen. De vraag is natuurlijk nu: blijf je bij een kinderdagverblijf waar je niet zo blij mee bent, alleen voor 1 leidster.
Dus om die vraag te beanwoorden zijn we ons gaan orienteren bij kinderdagverblijven in de buurt. Als snel kwamen we er achter dat er op kruipafstand nog een verblijf is; de Toverlantaarn. Het zit in een redelijk groot oud kleuterschool gebouw, met diverse speelpleinen en binnenspeel-mogelijkheden. Het zijn wel alleen verticale groepen met kinderen van 0 tot 4 jaar, maar dat vind ik niet meer zo'n bezwaar want Tristan is geen kleine baby meer. Het lijkt me zelfs wel goed als hij met kinderen van verschillende leeftijden leert omgaan.
Ik probeer alle voor- en nadelen op een rijtje te krijgen, ik heb zelfs op de site van de GG&GD rapporten gezocht van beide opvangcentra. De Toverlantaarn kwam er beter uit. Maar het blijft moeilijk. Iemand suggesties of tips voor selectiekriteria of welke keuze ik moet maken?
Vast dank!




1 comment:

  1. Wij hebben onze keuze vooral van ons gevoel af laten hangen. Natuurlijk; de basisvoorwaarden moeten kloppen, alles moet er een beetje netjes uitzien, er moeten voldoende leidsters zijn enz. Maar het allerbelangrijkste is wat voor gevoel je van een kdv krijgt als je er binnenloopt. Hoe gaan de leidsters met de kinderen om (en andersom; hier worden de leidsters platgezoend door de kinderen, lijkt me een goed teken). Van welke pedagogische richtlijnen maken ze gebruik? Kun je je daarin vinden? Heb je het gevoel dat je Tristan daar met een gerust hart achterlaat? Hebben ze een oudercommissie en kun je daar iemand van tevoren spreken?

    ReplyDelete