Sunday, April 12, 2009

'K heb snot!

Pluk is ziek. 39C, hoofdpijn en snot. Heel veel snot.
Gisteren was Het Mannetje jarig. Pluk was al niet lekker, maar we besloten toch even te gaan. Hoewel minder enthousiast dan normaal, was hij wel lekker aan het spelen. Regelmatig werd ik geroepen. Hij kwam gemakkelijk boven de drukte van het feestje uit: "mam, ik heb snot". Ik rende achter hem aan met zakdoeken. Hordes zakdoeken.

Op een gegeven moment zat hij even rustig op de bank. Niet echt gebruikelijk voor Pluk. "Mam, mag ik mijn appelsap?" Ik had met hem te doen. Bracht hem zijn bekertje appelsap.
Naast hem zat een mevrouw. Een keurige mevrouw met gouden schoenen. Ik kreeg commentaar: "jij bent ook gek dat je dat doet. Hij kan het toch zelf halen?". Ik mompelde iets van "hij is niet lekker" en "dit is niet het mannetje dat ik ken, ik ben al blij dat hij iets drinkt".

Even later moest ik Bolletje verschonen. De dame zat nog steeds op de bank. Ze pakte Bolletjes hand en begon tegen hem te praten. Eigenlijk niet eens onaardig. Maar Bolletje moest er niets van hebben. Hij begon een beetje te mopperen. Ik dacht nog dat het vanzelf wel zou stoppen. Bolletje is niet zo moeilijk, hij vindt alles wel best. Maar niks hoor, hij moest er niets van hebben.

Pluk had het allemaal in de gaten. Hij draaide er een beetje om heen, wist niet helemaal wat hij met de situatie aan moest.
Tot hij het niet meer hield. "Mevrouw, wilt u zijn hand even loslaten, hij vindt u niet aardig, laat maar los".

Een vage mengeling van schaamte en trots maakte zich van me meester. De grote broer, de beschermer, regelt het wel even. Ik stond een moment met mijn mond vol tanden. Te laat voor beleefdheden of smoesjes. Maar loyaliteit is niet dubbelzinnig.
"Goed zo kerel, neem jij het maar op voor je broer".

8 comments:

  1. Anonymous9:18 PM

    GOOOOoOOOOO Pluk!!!!

    Ook een trotse Jezusje

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:22 AM

    Hiihihii...Wat gewéldig dat hij het zó voor z'n broertje opneemt!!!. Ziek maar toch zo fier. Tja, en als je gouden schoenen aanhebt, vraag je er toch om!. Ik zou (en ben) ook reuzetrots zijn.

    ReplyDelete
  3. Hahahaha! Die oma van mij! (want die had de gouden schoenen aan) Goed zo Pluk! En mijn Oma kan wel wat hebben hoor. Die is niet voor niks 86 :-)

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:18 AM

    Oeps..Excuus aan je Oma. Ik had, bij mijn opmerking over de gouden schoenen, een (zurige) vrouw van middelbare leeftijd voor ogen. Maaar als je al 86 bent, zijn gouden schoenen juist wel weer.... Ehm... nou ja, dan mag je eigenlijk zo'n beetje alles aan doen zonder je waardigheid te verliezen.. En opmerkingen maken over moeders aanpak schijnt ook vaak bij het 'Oma zijn' te horen..

    ReplyDelete
  5. Briljant! En hij blijft er nog beleefd bij ook. Keurig 'mevrouw' en 'u' zeggen.

    ReplyDelete
  6. Uiteraard had niemand de bedoeling hier iemand te beledigen. :-)


    Wil de echte anonymous zich svp bekend maken? :-)

    ReplyDelete
  7. Je beledigt niemand hoor :-) Nienke niet en anonymous niet!

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:16 AM

    Bravo Pluks, ik ben trots op je.

    Kus oma Steffie

    ReplyDelete